Direct naar info voor:
Informatie voor mentoren
Als mentor van School’s cool Twente coach je wekelijks een leerling op het gebied van studievaardigheden, sociale vaardigheden of huiswerk. In overleg met de leerling plan je zelf de afspraken. Hierdoor heb je de flexibiliteit om de coaching te combineren met bijvoorbeeld een baan of studie. Bij het programma voor leerlingen in het basisonderwijs vindt de begeleiding plaats bij de leerling thuis en ben je ook aanspreekpunt voor de ouders. Bij het programma voor leerlingen op de middelbare school spreek je meestal af op de school van de leerling.
Als vrijwilliger krijg je vooraf een korte introductietraining. Tijdens het traject krijg je begeleiding van een mentorcoach. Iedere acht weken wordt er intervisie, een thema- of workshopavond georganiseerd. We verwachten dat je minimaal twee keer peer jaar deelneemt.
Mentoren aan het woord
Waarom kiezen voor mentorschap?
Als mentor maak jij het verschil! Als mentor begeleid je een leerling die wekelijks één tot anderhalf uur ondersteuning nodig heeft, gedurende 12 tot 18 maanden. Je bezoekt de leerling bij zijn ouder(s) thuis. Meestal is praktische hulp bij huiswerk, agendagebruik en huiswerkplanning een goede ingang om het gesprek op gang te brengen.
Je moet goed opgeleid zijn, geïnteresseerd zijn in de leeftijdsgroep van 11 tot 18 jaar en geduldig zijn. Belangrijk is (meestal) ook goede kennis van het Nederlands.
Naast dat je hiermee direct een leerling helpt, help je ook jezelf! Je zult versteld staan hoeveel positieve impact het heeft op jouw eigen ontwikkeling; of je nu jong of oud bent.
Basisonderwijs
Dit programma begint eind groep 8. Je begeleidt de jongere tot de kerst in de 2e klas van het voortgezet onderwijs. Deze leerlingen zijn tussen de 11 en 13 jaar.
Voortgezet onderwijs
Tijdens dit programma begeleid je een leerling die al in het voortgezet onderwijs zit. Deze leerlingen zijn meestal tussen de 13 en 18 jaar.
Q&A over het School’s cool Twente mentorschap
Je bent nooit te oud om mentor te worden. Een mentor moet vooral gemotiveerd zijn om een steunfiguur voor een jongere te zijn én een luisterend oor kunnen bieden. Echt kunnen luistert en geïnteresseerd zijn, dat zijn de allerbelangrijkste eigenschappen van een mentor.
Je hoeft geen kinderen te hebben (gehad) om mentor te worden, wel echte interesse en een luisterend oor. We hebben meerdere mentoren zonder kinderen die met veel passie een jongere helpen.
De begeleiding vindt alleen plaats tijdens de schoolweken. Tijdens de schoolvakanties hebben mentee én mentor vakantie. Wanneer je als mentor buiten de schoolvakanties weg wilt, dan is het belangrijk om hierover vooraf duidelijk te
communiceren met de mentee. Weten wanneer je er niet bent is belangrijk voor het vertrouwen van de mentee. Veel mentoren houden bij afwezigheid uit eigen beweging contact met de mentee via app, telefoon of videobellen, maar dat hoeft dus niet.
Een mentor is geen hulpverlener en daar sturen we vanuit School’s Cool nadrukkelijk op. Bij de intake van een mentee kijken we of School’s cool Twente de hulp kan bieden die nodig is. Bij het intake-gesprek met een mentor willen we graag weten waar deze een jongere in wil ondersteunen. Op basis hiervan maken we een zorgvuldige match tussen mentee en mentor. Mochten er zaken spelen waarbij alsnog professionele hulp nodig blijkt, dan schakelen wij professionele partners of hulpverlening in.
Wanneer iemand zich bij School’s cool Twente aanmeldt om mentor te worden, vindt er eerst een gesprek plaats. Hierin wordt kennisgemaakt, gekeken of de persoon geschikt is om mentor te worden en wordt duidelijk gemaakt wat het mentorschap bij School’s cool Twente inhoudt. Daarna wordt een VOG aangevraagd voor de vrijwilliger. Deze tekent de gedragsregels en een contract waarin hij/zij aangeeft zich te realiseren dat een mentoraat over een langer termijn kan plaatsvinden.
Voor aanvang van een mentoraat volgt de mentor een introductietraining. Zodra we een geschikte jongere gevonden hebben kan de mentor gekoppeld worden aan een jongere.
De mentor komt gedurende het mentoraat wekelijks bij de jongere thuis, om juist in de omgeving van kind én ouders/verzorgers de jongere te ondersteunen.
Tijdens het mentoraat kan de mentor altijd contact opnemen met de programmacoördinator voor hulpvragen. Eens in de drie maanden houden we een intervisie voor de mentoren. Deze intervisie is opgedeeld in twee gedeeltes: een themabijeenkomst en het bespreken van casuïstiek.